Φόρτωση...
Σας καλωσορίζουμε στην ανανεωμένη ιστοσελίδα dietonline.gr Ένας διαδικτυακός χώρος που μπορείτε να ενημερωθείτε για θέματα διατροφής, εθελοντικής δράσης και πολλά περισσότερα...

Η νηστεία ωφελεί το σώμα και την ψυχή..

\r\n

\r\n

 

\r\n

             Η νηστεία ωφελεί το σώμα και την ψυχή..

\r\n


\r\n

 

\r\n

Καθώς πλησιάζουμε στις άγιες μέρες των Χριστουγέννων θα ήθελα να σας ενημερώσω για την διατροφή της νηστείας και τα οφέλη της.

\r\n

 

\r\n

Πολλές έρευνες έχουν γίνει για τα οργανικά οφέλη της νηστείας , παρακάτω αναφέρω κάποιες από αυτές.

\r\n

 

\r\n

-Μια  μελέτη από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «British Journal of Nutrition», έδειξε ότι η νηστεία αποτελεί ένα κρυφό χαρτί της παραδοσιακής κρητικής διατροφής, που έχει συμβάλει στην εξαιρετική υγεία των Κρητικών των προηγούμενων δεκαετιών .

\r\n

 

\r\n

-Η καρδιά μας αγαπά τη νηστεία. «Η πρόταση της νηστείας για κατανάλωση ψαριού σε πολλές περιόδους του χρόνου έχει δικαιωθεί πανηγυρικά από τις τελευταίες επιστημονικές έρευνες που δείχνουν ότι τα ιχθυέλαια είναι τα μόνα ζωικά λίπη που προστατεύουν τα αγγεία μας», τονίζει ο διευθυντής του Ελληνικού Ιδρύματος Καρδιολογίας, καθηγητής Παύλος Τούτουζας. «Επίσης, η αφθονία των αντιοξειδωτικών ουσιών που υπάρχει στα χόρτα και στις άλλες φυτικές τροφές έχει αποδειχθεί ότι προστατεύουν την καρδιά μας από την αθηρωματική πλάκα που την αποφράσσει».

\r\n

 

\r\n

-Η  νηστεία δεν εμποδίζει την καλή ανάπτυξη των παιδιών ούτε μειώνει τη δραστηριότητά τους. Αυτό έδειξε μελέτη σε 609 παιδιά και εφήβους ηλικίας 5 - 15 1/2 ετών σε ιδιωτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης , η οποία πραγματοποιήθηκε από την Γ' Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Κλινική Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Τα παιδιά που νήστευαν δεν είχαν σημαντικές διαφορές στο ύψος και στον Δείκτη Φυσικής Δραστηριότητας σε σχέση με αυτά που δεν νήστευαν. Τα δεύτερα είχαν σημαντικά μεγαλύτερη πρόσληψη ενέργειας, κορεσμένων λιπαρών, βλαβερών τρανς λιπαρών οξέων και χοληστερόλης σε σχέση με τα παιδιά που νήστευαν πλήρως ή μερικώς. Δεν βρέθηκαν επίσης σημαντικές διαφορές στην πρόσληψη σιδήρου, ασβεστίου και βιταμίνης Α .Τα ευρήματα, όπως αναφέρουν οι επιστήμονες στην έκθεσή τους, συμφωνούν με μελέτη που έγινε σε ενηλίκους που τηρούσαν τη νηστεία και η οποία έδειξε ότι στις περιόδους νηστείας η λήψη σιδήρου δεν ήταν χαμηλότερη. Το μέταλλο αυτό αναπληρώνεται από φυτικά τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο, όπως όσπρια, ξηροί καρποί, οστρακοειδή, ταχίνι και εμπλουτισμένα δημητριακά.

\r\n

 

\r\n

Η διατροφή της νηστείας δεν στερεί από τον οργανισμό κανένα θρεπτικό στοιχείο αντιθέτως τον εμπλουτίζει με πολλές θρεπτικές ουσίες

\r\n

 

\r\n

Η νηστεία αυξάνει την πρόσληψη  ουσιών που είναι ευεργετικές για την υγεία. Οι βιταμίνες, οι φλαβονοειδείς  το λυκοπένιο, το σελήνιο είναι μερικές από τις  ουσίες με αντιοξειδωτικές ιδιότητες που ευεργετούν διάφορα συστήματα του οργανισμού μας. Βοηθούν το καρδιαγγειακό σύστημα, μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου και βελτιώνουν τις πνευματικές ικανότητες.

\r\n

 

\r\n

Τα λαχανικά και οι ξηροί καρποί προσφέρουν το ασβέστιο που χρειάζεται ο οργανισμός και το οποίο στερείται λόγω του ότι κατά τη νηστεία αποφεύγονται τα γαλακτοκομικά προϊόντα. .

\r\n

 

\r\n

Τα θαλασσινά και τα ψάρια που επιτρέπονται κατά τη νηστεία είναι ψηλής διατροφικής αξίας. Περιέχουν τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα που βοηθούν την καρδία και το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης βοηθούν το νευρικό σύστημα, την πνευματική εγρήγορση.  Η απουσία από τη διατροφή λιπαρών ουσιών της οικογένειας των ωμέγα 3 όπως το DHA και το EPA, έχουν σχετισθεί με αυξημένο κίνδυνο για κατάθλιψη και νευρικές διαταραχές.

\r\n

 

\r\n

Τα όσπρια σε συνδυασμό με τα θαλασσινά προσφέρουν πρωτεΐνες που αντικαθιστούν εκείνες που δεν παίρνει ο οργανισμός λόγω αποχής από τροφές ζωικής προέλευσης. Επίσης ο συνδυασμός αυτός προσφέρει βιταμίνη Β12, σίδηρο και φολικό οξύ που μπορεί να μειώνονται στον οργανισμό λόγω αποχής από κρεατοφαγία.

\r\n

 

\r\n

 Ελιές: άριστη πηγή μονοακόρεστων, βιταμίνης Ε και καλίου.

\r\n

 

\r\n

Σουσάμι, ταχίνι, χαλβάς: πολύ καλή πηγή πολυακόρεστων λιπαρών, πλούσια σε βιταμίνη Ε, σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο και ψευδάργυρο. Το ταχίνι είναι πολύ καλή πηγή πρωτεϊνών (1 κουταλιά σούπας ταχίνι περιέχει περίπου 3γρ πρωτεΐνης).

\r\n

 

\r\n

Ταραμάς: είναι από αυγά κυπρίνου, κέφαλου ή μπακαλιάρου, είναι καλή πηγή βιταμινών Α και D, μαγνησίου, ψευδαργύρου.

\r\n

 

\r\n

Απαραίτητο το σουσάμι  στη νηστεία.

\r\n

 

\r\n

Το σουσάμι και τα προϊόντα του αποτελούν τρόφιμα υψηλής θρεπτικής αξίας. Ο σησαμόσπορος, καρπός του φυτού σησάμι, αποτελεί την πρώτη ύλη για την παρασκευή του ταχινιού και του χαλβά. Το σουσάμι αποτελεί τρόφιμο με υψηλής βιολογικής αξίας φυτική πρωτεΐνη. Είναι πλούσιο σε αμινοξέα κατά συνέπεια, όταν συνδυαστεί με τρόφιμα που περιέχουν λυσίνη, όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί, η πρωτεΐνη που προκύπτει είναι υψηλής βιολογικής αξίας και διαθεσιμότητας.

\r\n

 

\r\n

Στο σουσάμι περιέχονται κυρίως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2 και νιασίνη. Οι βιταμίνες αυτές αποτελούν συνένζυμα πολλών μεταβολικών συστημάτων και διεργασιών, γεγονός που τις καθιστά απαραίτητες για την καλύτερη υγεία του οργανισμού και ιδιαίτερα του νευρικού συστήματος. Παράλληλα, στο σουσάμι και ιδιαιτέρως στο έλαιό του, περιέχονται ποσά βιταμίνης Ε, υπό μορφή σχεδόν αποκλειστικά γ – τοκοφερόλης. Το γεγονός αυτό παίζει σημαντικό ρόλο στην αντιοξειδωτική λειτουργία, του σουσαμιού και του ελαιόλαδου.

\r\n

 

\r\n

 

www.dietonline.gr